Oyun ve oyun içi satın alımlarda yükselişini sürdüren ve global bir marka olma yolunda ilerleyen oyunfor.com’un Genel Müdürü Mehmet Dumanoğlu, Microsoft’un oyun devi Activision Blizzard’ı bünyesine katmasının oyun sektörü ve oyuncular için olumlu ve olumsuz sonuçlarının olacağını düşünüyor
Oyun ve oyun içi satın alımlarda yükselişini sürdüren ve global bir marka olma yolunda ilerleyen oyunfor.com’un Genel Müdürü Mehmet Dumanoğlu, Microsoft’un oyun devi Activision Blizzard’ı bünyesine katmasının oyun sektörü ve oyuncular için olumlu ve olumsuz sonuçlarının olacağını düşünüyor
Bize Microsoft ve Activision Blizzard hakkında kısaca bilgilendirebilir misiniz?
Çok uzun bir süredir dünyanın en popüler işletim sistemlerinden biri olan Windows’un geliştiricisi ve dağıtıcısı olarak bilinen Microsoft, 2001 yılında Xbox konsolunu piyasaya sürerek oyun sektörüne iddialı bir giriş yaptı. Xbox’ın takipçisi olan Xbox 360 ve PC’lerin de dahil olduğu bir ekosistemle sunulan Xbox One ile de oyun sektöründe çok büyük bir oyuncu olduğunu kanıtlamış oldu. Mevcut nesil konsollar arasında da Xbox Series X ve S versiyonlarıyla artık en önemli üç oyun devi arasında yer almaya devam edeceğini gösteriyor.
Activision Blizzard tarafında ise aslında iki firmanın 2008 yılında birleşmesi söz konusu: Call of Duty gibi çok sağlam bir isimle piyasada olan Activision; Diablo, World of Warcraft, Overwatch ve Hearthstone gibi ünlü oyunlarla nam salmış Blizzard’ı 19 milyar dolara satın aldı. Böylelikle Activison Blizzard kurulmuş oldu.
Microsoft’un daha önceki oyun firması satın alımlarından bahsedebilir misiniz?
Microsoft’un bünyesindeki stüdyoların sayısını artırma hamlesi 2000’lerin başına dayanıyor. Rare, Minecraft’ın yapımcısı Mojang, Ninja Theory, Gears of War ile bilinen The Coalition ve daha fazla oyun yapımcısı seneler içerisinde Microsoft’a katıldı. Bu firmaların satın alım haberleri elbette ki haberlere yansıdı lakin Bethesda Studios’u da çatısı altında barındıran ZeniMax Media’nın Microsoft tarafından 7.5 milyar dolara satın alınması çok büyük bir yankı yarattı.
Bethesda Studios çok önemli bir oyun yapımcısı. Bünyesinde; Fallout, Skyrim, Dishonored, Doom, Wolfenstein ve şu anda satış patlamasına neden olan Starfield gibi çok önemli oyunlar yer alıyor. Devasa bir açık dünyaya sahip olan Starfield, tek başına Xbox Series X satışlarını %23 oranında artırarak Xbox’ın 2023 yılı içerisinde en iyi satış rakamlarına ulaşmasını sağladı. Bu büyük başarı, Microsoft’un bu satın alımla ne kadar doğru bir karar verdiğini kanıtlıyor.
Asıl konumuza gelecek olursak: Microsoft’un Activision Blizzard’ı satın alma hamlesi nasıl gerçekleşti?
2022’nin başlarına denk gelen açıklamayla birlikte Microsoft, Activision Blizzard’ı 68.7 milyar dolara satın almak istediğini açıklamıştı. Bu elbette ki global oyun sektöründe büyük bir ¨sarsıntıya¨ neden oldu zira Blizzard’la birlikte gelen Warcraft, Diablo gibi oyunların ötesinde, inanılmaz bir gelir kapısı olan Call of Duty de Microsoft’un olacaktı. Bu o kadar büyük bir hamleydi ki içerisinde Türkiye’nin de olduğu birçok ülkenin rekabet kurumunun satın alıma onay vermesi gerekiyordu. Çoğunluk kısa sürede sağlanmış olsa da Amerika’daki FTC ve İngiltere’deki CMA kurumları onay vermekte aceleci davranmadı ve konu 13 Ekim 2023’e kadar askıda kalmış oldu. Birkaç gün önce İngiltere’nin, Microsoft’un Activision Blizzard bulut oyun sistemlerinin kontrolünü Ubisoft’a bırakacağını açıklamasının ardından verdiği onayla birlikte satın alım tamamlanmış oldu.
Açıkçası bu satın alımın birkaç farklı parametresi bulunuyor. Activision Blizzard, Microsoft, Sony gibi oyun devleri için çok büyük bir gelir kapısı; uygun bir satın alım fırsatı doğduğunda iki firmanın da teklif götürmesi kaçınılmaz. Activision Blizzard’ın geçtiğimiz yıllarda ofis içi sıkıntılarının basında büyük yankı getirmesi de piyasa değerini kırdığı için Microsoft kütüphanesini genişletme fırsatını kaçırmadı.
Bu sırada bir başka oyun devi, Microsoft’un en büyük rakiplerinden Sony de konuyla ilgili endişelerini dile getirdi: Her ne kadar Microsoft, Call of Duty’nin 2033 yılına kadar platforma özel olmayacağını açıklasa da Sony, bu tip bir durumda ileride çıkacak olan yeni konsolunun detaylarını Activision Blizzard ile paylaşmayacağını bildirdi.
Son olarak, bu satın alımın oyun sektörü ve oyuncular için nasıl bir anlam taşıdığından bahsedebilir misiniz?
Uzunca bir süre Microsoft’tan daha fazla pazar payına sahip olan Sony, bu satın alımdan sonra gelir anlamında Microsoft ile neredeyse eşitlenmiş oldu. Dolayısıyla Sony’nin, bünyesine Call of Duty gibi daha fazla “live service” oyunu eklemesi, yani daha agresif bir politika izlemesi gerekiyor. Microsoft, Bethesda ile birlikte tek kişilik oyun portföyünü, Activision Blizzard ile de hem çevrimiçi, hem de mobil piyasadaki oyun ağını müthiş bir şekilde genişletmiş oldu. Activision Blizzard oyunlarını -yeni oyunları dahil- belki de daha ilk günden Game Pass’e ekleyebilecek olmaları da Microsoft’u ve Xbox Series X|S konsollarını daha da ileriye taşıyacak gibi gözüküyor.
Sony’nin PlayStation 5’inin revaçta olduğu konsol piyasasında ise bir değişim olacak gibi duruyor; artık oyuncular her iki konsolu da satın almak isteyecekler. Microsoft’un PC’ye olan desteği de göz önüne alındığında bu denklem, evlerde yer alan oyun cihazları düşünüldüğünde ¨PC + Sony’nin bir konsolu¨ olarak da gerçekleşebilir. Kısacası, tek bir oyun cihazıyla, pek az önemli oyundan mahrum kalan oyuncuları artık daha zor günler bekliyor; şayet ki Activision Blizzard oyunları vazgeçilmezleri arasındaysa…
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı