enflasyonemeklilikötvdövizakpartichpmhp
DOLAR
32,3241
EURO
34,8370
ALTIN
2.389,49
BIST
10.276,88
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul
Hafif Yağmurlu
16°C
İstanbul
16°C
Hafif Yağmurlu
Cumartesi Parçalı Bulutlu
18°C
Pazar Açık
20°C
Pazartesi Açık
21°C
Salı Parçalı Bulutlu
24°C
SON DAKİKA
20:40 Hz. Mevlana ve Ailesinin Konya’ya Gelişinin 796. Yılı kutlanıyor
20:33 Ahmet Aras; ‘Ormanların Korunması Hepimizin Görevi’
20:32 Esnaf Gönülal, “Büyükşehir, Bodrum’da Turizmin En Büyük Eksiklerinden Birini Çözüyor”
20:31 Muğla Büyükşehir Belediyesi’nden Şeffaf İhaleler
20:29 Milas Belediyesi, uzun süredir yaşanan teknik sorunların aşılmasında yaşanan zorluklar nedeniyle Instagram hesabını yenilediğini duyurdu
20:28 Van Büyükşehir Belediyesi Eşbaşkanları Abdullah Zeydan ve Neslihan Şedal’e tebrik ziyaretleri devam ediyor
20:27 Aydın Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Fevzi Çondur ve yönetim kurulu üyeleri, Aydın Büyükşehir Belediye Başkanı Özlem Çerçioğlu’na nezaket ziyaretinde bulundu
20:26 Yeşilkent’te Hizmet Seferberliği
20:25 Şükrü Deviren: “Gemlik’in iki markası var; zeytin ve TOGG”
20:06 Binlerce Konyalı ‘Teşrif-i Mevlana’da
19:54 Türk Kadınlar Birliği’nden Başkan Topaloğlu’na ziyaret
19:52 Bir İşçi bayramını daha geride bıraktık
19:50 Bakan Güler’den haritacılara ziyaret
19:39 Gölcük Belediyesi, engelli meclis üyesi ve engelli bireylerin meclis salonuna erişimini kolaylaştırmak için engelli rampası yapımını tamamladı
19:38 Gençlerin Yeni Mekanı: Yeni Yaşam Alanı Nöbetçi Kitaphane
19:36 Teklif Meclis’e sunuldu… Fahiş fiyat ve stokçuluk cezaları artıyor!
19:25 Büyükşehir Zabıtası’ndan çöp ev tahliyesi
18:50 Bursa Yenişehir’de meclisler canlı yayınlanmaya başladı
18:36 Kocaeli’de üniversitelilerden ‘Zübeyde Hanım Konağı’na yakın mercek
18:21 Dervişoğlu’nun divanı belli oldu
TÜMÜNÜ GÖSTER →

Cep telefonları ile birlikte dikey video çekimi ön plana çıktı

Analog dönem boyunca çerçeve oranlarının 1.15:1, 2.76:1 gibi yatay ölçekte düzenlendiğini belirten uzmanlar, 1970’li yıllara doğru sinema için çekilen filmlerin televizyonda gösteriminde sorun yaşanmaması adına 4:3 boyutundaki ekran oranının kabul gördüğünü ifade ediyor.

Cep telefonları ile birlikte dikey video çekimi ön plana çıktı
31.03.2023
79
A+
A-

Analog dönem boyunca çerçeve oranlarının 1.15:1, 2.76:1 gibi yatay ölçekte düzenlendiğini belirten uzmanlar, 1970’li yıllara doğru sinema için çekilen filmlerin televizyonda gösteriminde sorun yaşanmaması adına 4:3 boyutundaki ekran oranının kabul gördüğünü ifade ediyor. Doç. Dr. Cem Tutar, akıllı telefonlardaki tasarımın dikey video çekiminin ön plana çıkmasına neden olduğunu vurgularken amatör çekimlerde öne çıkan dikey formata karşılık ana akım sinemanın bu çekim ölçeklerine henüz mesafeli yaklaştığına dikkat çekiyor.

Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Cem Tutar, yeni medya teknolojileri ile birlikte hayatımıza giren dikey ölçekte video çekimlerinin kullanım alanları hakkında değerlendirmelerde bulundu.

Çerçeve oranları yatay ölçekte düzenleniyordu

Yeni medya teknolojilerinin sadece yeni bir görme rejimini değil aynı zamanda Rönesans’tan bu yana gelen perspektif algısındaki yeni bir kırılmaya da işaret ettiğine dikkat çeken Doç. Dr. Cem Tutar, “20’nci yüzyılın başında klasik kitle iletişim araçlarından biri olan sinemaya bakıldığında işit-görsel bir sanat dalı olarak, biçimsel kodlar ve içerik düzleminde kendinden önceki sanat dallarından özellikle tiyatronun kodlarını kullandığı ve bunları yeniden yorumladığı görülüyor. Analog sinema, ışığa duyarlı selüloit bir şerit üzerinde sabitlenen ve sergilenen bir sinemadır. Biçimsel kod olarak yatay formatta filmlerin çekilmesinde her iki gözün konumundan kaynaklı görüş şekli, teknik ve ekonomik sebepler, batı sahne sanatlarında sahne ve oturma düzeninin yarattığı alışkanlıklar ve hikâye anlatımında yatay kompozisyonların kolaylık sağlayacağı düşüncesi egemendir. Bundan dolayı analog dönem boyunca çerçeve oranları 1.15:1, 2.76:1 gibi yatay ölçekte düzenleniyordu.” dedi.

4:3 ekran oranı kabul gördü

Sinemada yatay çerçevenin benimsenme nedenlerine bakıldığında sosyo-kültürel ve ekonomik nedenler üzerinden insanın görme duyusunun nasıl inşa edildiğinin yakından görülebildiğini ifade eden Doç. Dr. Cem Tutar, “1950’li yıllara gelindiğinde televizyonun görme rejimine etkisi ortaya çıktı. Ulusal Televizyon Standartları Komitesi (NTSC) televizyon monitörlerinin yükseklik ve genişliğini standartlaştırırken 4:3’ü temel aldı. Televizyon ve sinema endüstrisi arasındaki ekonomik ilişkiler göz önüne alındığında 1970’li yıllara doğru sinema için çekilen filmlerin televizyonda gösteriminde sorun yaşanmaması adına 4:3 boyutundaki ekran oranı genel kabul gördü. Gözün fizyolojik yapısını, insanın yatay düzlemde dikeye oranla daha geniş bir görme alanına sahip olmasını temel alan 16:9 formatı panoramik bir görüntü sunuyor.” diye konuştu.

Sinemada dikey çekim ölçeklerine mesafeli yaklaşılıyor

Doç. Dr. Cem Tutar, ‘Görsel materyallerin çerçeve oranlarının üretim ve dağıtım aşamalarındaki son kırılma noktası akıllı telefonlarla gerçekleşti’ dedi ve sözlerini şöyle tamamladı: 

“Akıllı telefonların dikey tutulacak şekilde tasarlanması, dikey video çekiminin ön plana çıkmasına neden oldu. Son yıllarda amatör video üretim ve tüketiminin daha çok mobil cihazlar üzerinden yapıldığı göz önüne alındığında teknik cihazın özellikleri bu bağlamda işit-görsel malzemenin biçimsel özelliklerine etki etmiştir denilebilir. Amatör çekimlerde öne çıkan dikey formata karşılık ana akım sinemanın bu çekim ölçeklerine henüz mesafeli yaklaştığını söylemek mümkün. Deneysel olarak ortaya çıkan dikey sinema bir kenara bırakılırsa bu formatta hareketli görüntü üretimi hala sosyal medya platformlarında, kısa amatör video çekimlerinde kullanılıyor. Günümüzde dijital bir kültürel alanın içerisinde yaşarken yeni medya araçlarının görme edimini yeni biçimsel kodlar üzerinden inşa ettiği görülüyor. Üretilen bu yeni görsel estetik alan, geçmişin biçimsel anlatı kodlarının yapı-bozumuna uğratıldığı bir aşama olduğu kadar tarihsel olarak teknik araçlar ve insanlar arasında kurulan yeni bir ilişki formunu da niteliyor.”   

 

Kaynak: (BYZHA) – Beyaz Haber Ajansı

ETİKETLER: , , , ,
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.